mandag den 6. august 2012

Restaurant Day - MUND-FULD åbner spisehus for én dag

Det er såre simpelt og nu verdensomspænende. På "Restaurant Day" (link) åbner man sit eget spisested, i privaten, i skoven, i vejkanten, på torvet og byder folk indenfor. Nu rammer dette initiativ også mit hjem. Jeg kalder det for "Gammel Skole, Nye Madtanker", det er kl. 13-15, den 19. august d.å. Prisen bliver 150,- per snude. Vil du deltage, kan du skrive på kivan@toitsu.dk og få af vide hvordan du betaler og hvor det foregår. Det kan du forresten også se ved at følge linket ovenfor.

Det frie menneskes frie initiativ til at give verden omkring sig sin kreativitet; intet kunne da være mere oplagt for denne blog at deltage i. Med tiltag som dette, samt fødevarefællesskaber, andelslandbrug og allehånde selvforsynende have-og dyrebrug, skal vi sammen lukke kæften på det store mørke; fødevareindustrien.
Javist, det vil tage tid fra andre aktiviteter, men ved at servere en menu, baseret på hvad den plet jord der er rundt om mit hus kan præstere, håber jeg at mine gæste vil kunne se hvor godt og enkelt det kan gøres. Forhåbentlig vil mine naboer finde det interessant, måske vil de selv starte op på at bruge haven til andet end slå græs i. Måske kan vi starte på noget samarbejde på større projekter. Måske.

I alle tilfælde vil menuen være komponeret over råvarer, alle frembragt ved egen hånd, blevet givet mig eller fundet i naturen omkring os, her i det bakkede Sy´fyn.

Menuen er vel en slags verdensmad; jeg følger mine egne små intuitioner og lige for tiden står den på halvt nordøst amerikansk, halvt mellemøstlig; det præger også denne dags menu. Det står forresten undertegnede frit til at justere, efter dagens humør og muligheder.

Menuoplæg:

Forret: Suppe på bladbede og gedeost, yoghurtbrød

Hovedret: Syrisk kaninragout, rugkerner/peberrod/ribs, rødbedechips

Dessert: Hasselnøddekage med bær, hvidchokolade, drænet tykmælk






7 kommentarer:

  1. Fantastisk menu og fantastisk initiativ. Havde afstanden ikke været så stor havde jeg tilmeldt mig asap. Men vil i stedet glæde mig til at høre hvordan det hele gik.

    Mange hilsner
    Maj

    SvarSlet
  2. Næste år må vi lægge vores endagsrestauranter lidt efter lidt. Jeg ville dælme gerne nyde din indbydende menu! Men jeg får jo selv gæster. Og det glæder jeg mig osse til. Go' vind, mvh nethe

    SvarSlet
  3. Tak skal I have, begge to. Det bliver spændende og også lidt farligt; nu skal jeg, måske have besøg af de naboer jeg ikke kender + hvem der nu har lyst; foreløbig har jeg én tilmelding.
    Datoerne er jo faste fra Resuarant Days side, så måske handler det om at fordele sig og så måde op hos hinanden istedet? God vind, til dig også Nethe.

    SvarSlet
  4. Vi er nogle der overvejer - vi skal bare lige koordinere kalenderen:) Men lækker menu.

    SvarSlet
  5. Uhha ja, Ivan, det lyder godt nok lækkert!
    Og et kig i din have ville ikke være af vejen.

    Som Nethe, er jeg selv i fuld vigør den dag, ellers havde jeg sgu sat mig på toget.

    Best of luck med naboerne and all.

    SvarSlet
  6. hej Ivan, det lyder spændende,som "næsten nabo" er jeg ked af at jeg først har læst om dette nu hvor det er overstået.
    Glæder mig til næste gang, får lyst til selv at være med.
    hilsen Anni
    brændeskovvej 112

    SvarSlet
  7. fedt, det kunne være stort, hvis vi var flere herude af, der gav den gas bag gryderne. Næste dato er 19.november.

    SvarSlet