søndag den 22. januar 2012

Dette er IKKE en indkøbsseddel:

400g brie
250 g rygeost
1 myseost
½ l piskefløde
2 l æble/kanel yoghurt
2 spidskål
4 kg kartofler
750g bacon
1 sparepære 15w
8 sterinlys, røde
6 toiletruller
½kg jordbærgrød
2kg løg
1 pk bastogne kiks
3 ananas
2 agurker
1 l risdrik
8 æbler
7 kg appelsiner
1 knoldselleri
2kg hvedemel
1 pomelo
4 pk grovboller

...det er hvad jeg hev op af containere her til aften.
Det mest overdrevne, er at jeg efterlader alle kager og andet seriøst usundt, at jeg altid lader noget ligge tilbage og at jeg sjældent besværer mig med at med at hoppe ind i containerne. Alt dette kunne jeg nå ved at stå udenfor og række ind.
Og så er det endda kun de mindre supermarkeder jeg frekventerer. Alle de store steder er udstyret med containere, der har en sammenpresningsmekanisme, således at "affaldet" bliver mast til ukendelighed med det samme det er smidt i. Hvilket arrogant spild af goder.





17 kommentarer:

  1. Jeg er nysgerrig, når nu du skralder - er der så synlige tegn på hvorfor de enkelte ting er blevet smidt ud ?
    Jeg tænker om det er fordi der er gået hul på emballagen, datoen er lige ved at udløbe el. lign.

    Forøvrigt en imponerende høst, jeg tager hatten af for jer der gør det, det er grotesk så meget der kasseres.

    SvarSlet
  2. Tak for at du læser med, det er naturligvis for at tilfredstille min egen og andres nysgerrighed, så nu skal jeg prøve at svare.
    Den klassiske er at der er én dårlig frugt i en pakning med mange, appelsiner, æbler, den slags. Så er der hullerne, det er typisk mel, havregryn; alle pap/plastindpakkede ting. Datoen er naturligvis også en spiller, det er mælkeprodukter, men også alle andre ting der ryger pga den.
    Men når jeg finder ubrudte pakninger på tandpasta, olivenolie, myggespray, de 10-12 kilo nytårspynt jeg hev ud 2. Januar og elsparepærer, så må det vel være oprydning eller lignede, der er årsagen.
    Jeg har masser idéer til hvorledes supermaekederne kunne undgå sådan et enormt spild; samtlige plejehjemsbeboere kunne have fået kage til søndagskaffen idag, havde man tænkt sig lidt om, f.eks. Det må være næste bligindlæg.

    SvarSlet
  3. Hej Ivan.
    Tak for svaret

    Det med én dårlig i pakken, det kunne jo løses hvis supermarkederne i højere grad gik over til løssalg og ikke forsøgte at bestemme hvor mange appelsiner (eller andet) den enkelte forbruger har brug for.

    De kunne evt også lave en stand med 2.sorterings varer hvor de varer der havde fået ødelagt pakningen men ikke indholdet kunne sælges til nedsat pris.

    SvarSlet
  4. Hej Ivan.

    Ud fra dine indlæg i denne blog ser det ud som om, at du er en temmelig rutineret Skralder, hvilket er lige hvad vi står og mangler.
    Vi er fem piger fra 2.g på Mulernes Legatskole i Odense, der er i gang med en mediefagsproduktion i form af en dokumentar, der omhandler madspild. Vi stod netop og manglede en skralder da vi faldt over din blog. Derfor vil vi hører, om du kunne være interesseret i at medvirke i produktionen som Skralder.
    Hvis du synes dette lyder spændende, og derfor kunne være interesseret i at medvirke, kunne du evt. vedlægge din mail i dit svar, således vi kan give dig yderligere information vedrørende hvordan og hvorledes.

    Håber på svar snarest.

    Med venlig hilsen
    Freja, Eva Marie, Yasmin, Marie-Louise og Dea.

    SvarSlet
  5. Det ville jeg mægtigt gerne, men jeg sidder netop nu med en skiskade og skal holde benet i ro i flere uger = ingen containerklatring.
    Hvis I ikke finder andre, vil jeg meget gerne deltage, hoppende langs containerne o.l., men I får ingen shots af mig på hovedet i affaldsposer. Hvilket får mig til at tænke på om det er selve akten der er den helt spænende for udefrakommende; det er jo ikke fordi det er særligt lækkert at stå i affald til knæene. Men det er selvfølgeligt også en slags money-shot; det er bare den slags der får folk til at synes at det er vildt klamt. For tiden arbejder jeg derfor på aftaler med supermarkeder om at gemme affaldet, før det rammer containeren. Desuden er der de sidste uger, i to supermarkeder i mit nærområde, kommet særlige hjørner, hvor de gamle( næsten for gamle) madvarer og overskudsvarer står. Det betyder mindre til os containerdykkere, men mere til kunderne og en lille slat penge til supermarkedet. Det synes jeg er rigtigt dejligt at se, mere end at jeg "går glip af noget".
    Prøv Skralder.dk, fyns forummet, for selvom folk derinde virker ret generte, så kunne det jo være der var nogen der havde lyst nu. Jeg stiller gerne op til interview; I må gerne bruge mine tekster(med kildehenvisning selvfølgelig) og jeg vil rigtigt gerne se resultatet; eventuelt kunne linke via min blog eller facebookgruppe.

    SvarSlet
  6. Hej igen.
    Vi ville meget gerne have et shoot hvor der skraldes og vil derfor kigge efter en anden. Finder vi ikke en der har lyst, vil vi meget gerne benytte os af dit tilbud om at medvirke på enten den ene eller anden måde. Hvis dette er tilfældet, vil vi kontakte dig enten her eller over facebook hurtigst muligt.
    Mange tak for dit hurtige svar samt gode råd.

    Med venlig hilsen
    Os fra Mulernes Legatskole.

    SvarSlet
  7. Hej Ivan.

    Vi er desværre ikke kommet i kontakt med andre skraldere.
    Derfor vil vi hører om du, trods din ski-skade, stadig er interesseret i at medvirke.
    Da vi er under tidspres, vil vi gerne foreslå, at det bliver på mandag (den 13. februar) en gang efter middag?
    Ud fra en kommentar på skralderen.dk kan jeg se, at du er fra Svendborg. Vi kunne komme til dig og evt. mødes ved Svendborg Station?

    Med venlig hilsen
    Yasmin, Marie-Louise, Freja, Eva Marie og Dea.

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Hej Ivan, bliver simpelthen nød til at få stillet min nysgerrighed. Jeg har set dig inde på skralderen, hvor jeg kan se du er fra Svendborg af. Dette er jeg og min kæreste også. Vi er lidt (MEGET) nysgerrige om du vil ud med hvor du skralder? Vi anvender selv Fakta jævnligt hvor vi blandt andet har haft en fangst på 3kg pølser for nyligt, datoen var ikke engang overskredet :p

    SvarSlet
  10. Hej...anonym.
    jeg skralder lidt over det hele, har bil så jeg tager gerne hele byen med. Alle tre Faktaer er gode, det var Netto ude ad svømmehalen også, men der er lås på nu. Rema ved havnen, fin. Af dyrtkøbte erfaringer skralder jeg ikke i sommerhalvåret; men tager mig af haven istedet. Vi kunne fint joine engang i oktober.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ivan, det er længe siden denne blog har været igang, men tænkte om du ville have dig en skralde boddy? jeg bor i svendborg.
      Mvv.

      Slet
    2. Det er nu kun en måned siden jeg sidst har postet. Jeg har været hængt op i øjenlågene af arbejde dette efterår og har slet ikke været afsted. Men det kunne da være sjovt, for jeg tror der er rigtigt mange hængelåse rundt omkring nu. Så bare for at af- eller bekræfte dén teori, kunne vi da godt joine op. Giv mig lige en dag og en dato her.

      Slet
  11. Hej Ivan, hvor er der godt at skralde henne i Svendborg? Og er der nogen dage der er bedre end andre?

    SvarSlet
  12. Hey. Altså, det er svært med hvilke dage der er bedst, det kommer an på hvornår containerne tømmes og det skifter. Alle de mindre supermarkeder er dem du skal gå efter, de store har alle de lukkede knuser-containere, der maser indholdet sammen, når der kommer noget i. Husk at ikke rode for meget og at efterlade lidt til os andre, det er alligevel sbvært at spise igennem 20 pakker rugbrød. God jagt.

    SvarSlet
  13. Jeg er journaliststuderende.

    Jeg kunne godt tænke mig at interviewe en person som er ude og skralde. Kunne jeg interviewe dig? og har du en mail jeg kan skrive til?

    Hilsen Yllka :-)

    SvarSlet
  14. Hej
    Jeg har opgivet at skralde pga det øgede fokus, der betyder flere problemer mht. aflåste containere, negative oplevelser med nye skraldere, der roder og er truende overfor hinanden og det meget lave udkomme der efterhånden er. Håber du finder en anden at tale med.

    SvarSlet
  15. Hej Ivan :-)
    Jeg er en pige fra Svendborg, der går i 3.g og er ved at skrive projektopgave. Jeg kan se, at du ikke skralder mere, men vil stadig spørge dig om, om du har lyst til at stille op til et interview. Jeg har nu læst flere artikler her på din blog, hvor jeg kan se, at du repræsenterer mange spændende holdninger og synspunkter, som jeg ønsker skal fremgå af min opgave.
    Du må meget gerne kontakte mig på mail: mettte.frederiksen@gmail.com (der er tre t'er i mette)
    På forhånd tak!

    SvarSlet